História DSLR

Historické prvenstvo patrí firme KODAK s jej prvou DSLR aj keď túto ešte nebolo možné nosiť so sebou.

Prvá DSLR

Prvá prenosná zrkadlovka na svete. DCS 100

Predstavte si nosiť takéto niečo so sebou 🙂 Mala rozlíšenie 1,3MPx

Firma KODAK vyrobila na báze tela NIKON prvú DSLR ktorá sa dala nosiť so sebou. Keď si to porovnáme s dnešnými zrkadlovkami je to úžasné kam sa doba dostala.

Pre porovnanie obraz z dnešných zrkadloviek:

Ten najmenší obdĺžnik zhruba predstavuje koľko zo scény bola schopná zachytiť prvá prenosná zrkadlovka. Naproti tomu dnešné DSLR bezproblémov zachytia obraz o rozlíšení 4K.

Čo je to DSLR (tzv. zrkadlovka)?

“digital single lens reflex”

Znamená to, že to čo sníma jeden objektív vidíme aj v hľadáčiku. Niekedy dávnejšie mali kamery aj dva objektívy – jeden posielal obraz na film a druhý slúžil ako hľadáčik alebo mali objektív a k tomu samostatný nepresný hľadáčik.

DSLR sa používali prevažne na tvorbu fotografií.

Vymeniteľný objektív

Zrkadlovky sa stali veľmi populárnymi najmä pre možnosť jednoducho meniť objektívy. Máte so sebou jednu zrkadlovku tzv. “telo” a v brašni pár objektívov ako napr. širokouhlý 35mm či telefoto objektív 200mm. 

Ako to vyzerá vnútri zrkadlovky?

Môžeme vidieť ako to vnútri DSLR vyzerá. Obraz je prenášaný cez šošovky objektívu, ktoré fungujú ako ďalekohľad a ďalej cez zrkadlo, ktoré funguje ako taká výhybka. Buď odráža obraz do hľadáčika alebo sa odklopí a pustí obraz na senzor.

Zdroj obr.: By Hanabi123 (talk) - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5956392

Natáčanie videa zrkadlovkou

Až v roku 2008 Nikon priniesol možnosť nahrávať video prostredníctvom DSLR, konkrétne Nikon D90.

Staršie zrkadlovky boli v nahrávaní videa slabšie, ponúkali veľakrát nahrávanie maximálne v 25fps. V súčasnej dobe sa často využíva nahrávanie do 60fps, pretože sa obraz dá v postprodukcii efektne spomaliť.

V súčastnosti sa vieme dostať k dobrej zrkadlovke ľahšie. Ak ste napr. podnikateľ, nemusíte hneď zaťažiť svoj rozpočet tisícovými sumami za nový “foťák” pretože si chcete natočiť svoje produkty. DSLR zrkadlovky vhodné na natáčanie sa dajú zohnať aj od ruky, napr. na Bazoši.

Počítajte s investíciou cca 350 – 500 eur s objektívom s akou-takou sveteľnosťou. (hľadajte aspoň f/3 a menej)

 

Výhody DSLR zrkadlovky

Oproti klasickej kamere má zrkadlovka niekoľko výhod. Hlavnou je vymeniteľnosť objektívov. Ďalšou dobrou vlastnosťou je, že so zrkadlovkou môžeme kontrolovať scénu, ktorú natočíme. Potrebujeme rozostrené pozadie? Jemne rozmazať pohyb? So zrkadlovkou nie je problém. 

 

NEVýhody DSLR zrkadlovky

Pár nešikovných vlastností sa predsa len nájde. 

Určite medzi ne patrí malá výdrž na základnú batériu. Preto sa nezabudnite zásobiť aspoň jednou náhradnou, ktorú budete mať pripravenú pri svojich natáčaniach.

Niektoré staršie zrkadlovky ako napr. Nikon D5100 dovolia nahrávanie max 20 min. záznamu na jeden raz. Vie to byť  nepríjemné, keď robíme napr. dlhší rozhovor a musíme si všímať či neubehlo 20min. aby sme mohli znova spustiť nahrávanie. 

Už som tak o pár záberov prišiel, keď som si nevšimol, že jedna zrkadlovka ypla nahrávanie po 20 min.

Čas môže byť rôzny, treba si to všimnúť na displeji keď dáte nahrávanie.

 

Základy práce s digitálnou zrkadlovkou

V tejto časti si prejdeme ovládanie DSLR a oboznámime sa so základnými nastaveniami aby sme mohli začať nahrávať video.

Základy expozície

Pod expozícou rozumieme kombináciu veľkosti clony, rýchlosti závierky a ISO, ktorá nám spolu dá výsledný obraz.

Tieto 3 parametre ovplyvňujú jeden druhý a preto sú nerozlučné.

Expozícia je výber toho čo chceme vidieť a ako to chceme vidieť, keď sa na našom zábere vyskytnú tmavé aj svetlé miesta, nejaký pohyb. Napr. jasná obloha spolu so ženou sediacou pod hustým stromom v tieni.

Automatická Expozícia vs manuálna

Automatická Expozícia je dobrou voľbou pri nahrávaní za denného svetla so slnkom za chrbtom keď sa nám veľmi nemenia svetelné podmienky. Ale nie je dobrá keď napríklad natáčame seba ako niečo hovoríme pri okne vo vlaku a kamera počas nahrávania sama zníži expozíciu aby sme videli čo je za oknom, lenže z nás bude vidieť len tmavú siluetu. 

Aby ste porozumeli expozícii stačí si zobrať napr. svoj telefón a cez deň v miestnosti ho namierte na okno tak aby ste videli aj miestnosť aj okno. Prstom ťuknite na obrazovke na okno – zrazu vidíte čo je vonku za oknom, ale žiaľ nevidíte čo je dnu, pretože všetko stmavlo. 

Naopak, ťapnite teraz niekam mimo okna a zbadáte, že obraz sa rozjasní tak aby ste videli zariadenie izby. Źiaľ čo je za oknom už neuvidíte pretože okno je celé veľmi svetlé.

Clona

Clona alebo Apperture nám pomáha riadiť koľko svetla prepustíme cez objektív na senzor. Ale tiež má priamy vplyv na hĺbku poľa. 

Je to kruhovitá klapka, ktorá sa postupne otvára alebo pritvára podľa potreby. Nachádza sa v objektíve. Preto sú objektívy také dôležité. 

Hodnota clony sa vyjadruje pomocou f/ číslo.

Napr. : f/1.4, f/2, f/2.8, /f4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, or f/32.

Porovnanie clony na objektíve

Čím nižšie je číslo clony, tým viac svetla dokáže objektív prepustiť a tým lepšie bude DSLR nahrávať v zlých svetelných podmienkach.

Čím nižšie číslo clony, tým je hĺbka poľa menšia, teda priestor, ktorý bude zaostrený. 

Pomocou ovládania množstva prepusteného svetla dokážeme v tmavej izbe nahrať svetlé video a zase vonku v slnečnom dni dosiahneme neprepálené zábery.

Hĺbka ostrosti - depth of field

Clona nám určuje aj hĺbku ostrosti. 

Je to oblasť v ktorej sú objekty na videu ostré. 

Jednoducho povedané nastavujeme si tým či chceme aby len časť nášho objektu alebo celý objekt alebo komplet všetko na obraze bolo ostré. 

Bokeh efekt

To je názov pre obľúbené nastavenie, kedy náš objekt je v popredí ostrý a všetko pozadie okolo je úplne rozmazané. 

Na to aby sme ho docielili potrebujeme poriadne otvorenú clonu a čas závierky spolu s ISOm nastavené tak aby kompenzovali tú kopu svetla čo nám ide cez objektív na senzor. 

Čas závierky

Shutter speed nám pomáha riadiť ako dlho bude vystavený senzor zrkadlovky svetlu. 

Vyjadruje koľko krát sa závierka otvorí za sekundu.

Označuje sa: 1 s, 1/2 s, 1/4 s, 1/50 s … 1/250 s, 1/ 500 s

Rýchlosť závierky má priamy vplyv na rozmazanosť pohybu na obraze. 

Čím vyššia je rýchlosť závierky, tým ostrejší bude objekt v pohybe na obraze. 

To nám však ovplyvní aj množstvo svetla, ktoré stihne senzor zachytiť a tak čím rýchlejšia závierka, tým bude pohyb na obraze ostrejší ale tmavší.

 

ISO

ISO vyjadruje citlivosť snímača zrkadlovky DSLR na svetlo. 

Je to pre nás posledná pomôcka po čase závierky a clone na to aby sme zosvetlili alebo stmavili obraz. 

Označuje sa číslom v stovkách:

ISO 100, ISO 200, ISO 600, ISO 1600, ISO 3200

Čím nižšiu hodnotu ISO použijeme pri natáčaní, tým bude čierna na obraze čistejšia a celý obraz svetlejší. Ak použijeme príliš vysoké ISO (pretože natáčame v prítmí a chceme obraz zosvetliť) tak sa stretávame s neželaným javom: 

Zrnitosť obrazu - Grain

Zrnitosť sa prejavuje pri vysokom ISO a slabých sveteľných podmienkach v natáčanej scéne. Je to doslova zrnenie, ktoré je viditeľné najmä na čiernej farbe, čiže v tmavých objektoch nášho záberu.

Mali by sme sa vyvarovať používania vysokého ISO a keď už nevieme ináč zosvetliť obraz použijeme osvetlenie.

Vyváženie bielej (White balance)

Vyváženie bielej pre účely produktového videa môžeme s kľudným svedomím nechať tak ako je: na automatike. Zrkadlovka vyváži bielu farbu podľa toho aký zdroj svetla bude v obraze aby zabránila nechcenému “zafarbeniu” bielych plôch do modra alebo červena. 

Týka sa to aj teploty farby, ktorá sa meria v Kelvinoch.

 

Objektívy

Objektív je jednou z najdôležitejších vecí na DSLR kamere. 

Aj keď máme staršiu zrkadlovku ale máme dobrý objektív ako napr. NIKON EF-S 50mm, f/1.4 tak dokážeme produkovať slušné videá.

Záleží na kreativite akým spôsobom svoj tovar či službu chceme propagovať.

Poznáme tzv. Pevné objektívy a Zoom objektívy. 

Svetelnosť

Svetelnosť nám prezrádza, koľko svetla je schopný objektív prepustiť na senzor zrkadlovky pri plne otvorenej clone. 

Čím väčšia svetelnosť, tým ide cena objektívu násobne hore. 

Na objektíve je vyznačená napr. ako 1:1.4

Pevné vs Zoomovacie objektívy

Pevné objektívy síce neumožňujú približovanie obrazu. Poskytujú však oveľa vyššiu kvalitu ako tzv. Zoomovacie objektívy. 

Pevné (Prime) Objektívy

Je to preto, že pevné objektívy sú určené na jeden účel kdežto Zoomovacie objektívy na všestranné použitie. 

Zastávam názor, že je lepšie mať zo sebou 2 pevné objektívy, jeden klasický 50tku a jeden Telefoto napr. 100mm. Tieto podľa potreby meniť.  Keďže sa bavíme hlavne o natáčaní produktového videa, na výmenu objektívov je väčšinou dostatočný čas, nie ako pri natáčaní svadby, keď vám všetko ujde dokiaľ vymeníte objektívy.

Zoom Objektívy

Zoomové, teda približovacie objektívy sú veľmi všestranné, ale za cenu nižšej kvality a svetelnosti. (Keď sa bavíme o cenovo dostupnej triede)

Začínajú väčšinou na svetelnosti f/ 3,5 čo je oproti f/ 1,4 katastrofa. Stači že je podvečer bez slnka a už musíte pridávať ISO aby ste to ako tak zosvetlili.

Širokouhlé objektívy 17-50mm

Použitie širokouhlého objektívu je vhodné na bežné zábery typu interview,  potrebné napr. v stiesnených priestoroch, kedy doslova aby vám objekt vošiel do záberu musíte cúvať cez dvere až na chodbu.

Samozrejme tieto objektívy sa využívajú aj v iných situáciách. Napr. pri zachytení krajiny, nehnuteľností, cestovateľské “travel videá” a pod. 

Bavíme sa tu o objektívoch cca 17 až 50mm, ktoré dokážu zachytiť širší uhol a tak nám toho viac vôjde do záberu. Existujú aj tzv. Ultra wide objektívy alebo ináč “Rybie oko”. Nevylučujem ich použitie v produktovom videu, ale skôr v produkčnej spoločnosti, ktorá sa živí tvorbou produktových videí. Keď si má podnikateľ kupovať Ultra široký objektív pre svoju zrkadlovku kvôli jedném, dvom záberom tak to nemá zmysel.

Môže to ale nahradiť dostupnými akčnými kamerami ako GoPro, či DJi Action, ktoré majú širokouhlé zábery a celkom obstojnú kvalitu obrazu.

Samozrejme tieto objektívy sa využívajú aj v iných situáciách. Napr. pri zachytení krajiny, nehnuteľností, cestovateľské “travel videá” a pod. 

Pre natočenie interview sa výborne hodí “Pevná 50tka”

Telefoto objektívy 70-200mm

Mať takýto objektív vo výbave je radosť. 

Áno, musíme ísť ďaleko, niekedy naozaj ďaleko od objektu aby sme ho zachytili celý ale za ten výsledok to stojí. 

Pri točení zblízka získame nádherné “Closeup” Detailné zábery. To všetko pri výbornej svetelnosti, čo nám umožní získať krásne svetlé zábery napr. aj z výroby.

MACRO Objektívy

Macro objektívy sú výborné na široké využitie aj v produktovom videu. Dovolia nám ísť naozaj blízko k nášmu produktu a zachytiť neuveriteľné detaily. Tiež ich využijeme pri ďalších záberoch nášho produktového videa. Malou nevýhodou oproti bežným objektívom sa môže zdať fakt, ale fakt malá hĺbka poľa (Depth of Field). Ak chceme aby napr. človek pred nami bol zaostrený celý, musíme zavrieť clonu hádam až na f/32 čo zníži tok svetla a preto musíme objekt poriadne prisvietiť. 

No ale dá sa s tým kreatívne vyblázniť. Zábery s 100mm Macro objektívom vyzerajú ako keby vás natáčali papparazi. Z diaľky ale predsa je objekt blízko.

Výber správneho objektívu

Ak si kupujem svoju prvú zrkadlovku na točenie videí, tak by som radšej šiel do pevných objektívov, konkrétne do 50mm prípadne 70mm s čo najväčšou svetelnosťou za môj rozpočet. 

Zvládnem s ním širokú paletu záberov a v produktovom videu ho využijem. Vždy sa to dá doplniť nejakou akčnou kamerou alebo dokonca mobilom pre širokoulejšie zábery.

Ostrenie (Focus)

Na starších objektívoch je Fokus dosť pomalý, niektoré nemajú ani AF (Auto focus), čiže automatické ostrenie, nieto ešte kontinuálne ostrenie objektu (Continuous Focus).

Preto pri natáčaní videa je toto dôležitá vlastnosť. Keď všsk točíme produktové video, vieme si scénu pripraviť, focus nastaviť manuálne a točiť. Čiže nevidím v tom nejaký problém. Chce to len trochu cviku. 

Rýchly automatický focus potrebujeme ak točíme objekty, ktoré dynamicky menia vzdialenosť od nás. Keď si na nich zaostríme a oni prídu napr. bližšie ujdú nám z našej hĺbky poľa a budú rozostrení.

Stabilizácia obrazu

Stabilizáciou nedisponujú všetky staršie objektívy. Elktronická stabilizácia sa zvyčajne na objektíve označuje ako VR.

Stabilizácia obrazu je veľmi nápomocná keď točíme priamo z ruky. 

Okrem stabilizácie obrazu pomocou objektívu môžeme získať plynulý záber aj pomocou rôznych stabilizátorov – mechanických či elektronických na ktoré sa kamera namontuje. Vtedy si môžeme dovoliť použiť aj objektív bez stabilizácie obrazu. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *